2 mei 2013: de Oude Stad

2 mei 2013 - Jeruzalem, Israël

Beleving en Overweldiging

Vandaag stond op het programma de oude stad van Jeruzalem. In een woord: overweldigend! Erg veel indrukken opgedaan.

De dag zijn wij vroeg gestart op de Olijfberg met uitkijkpunt over de oude stad om een beeld te krijgen van wat we allemaal zouden gaan zien. Van daaruit zijn wij gaan lopen naar Dominus flevit, de plek waar Jezus weende over Jeruzalem. Deze plek was wederom met een mooie uitkijk. Ter plekke werd toevallig nog een kleine mis gegeven met mooi gezang. Dat was een goed begin van deze indrukwekkende dag.

Vervolgens zijn wij de weg naar Jeruzalem afgedaald naar Gethsemane. Daar troffen wij een volle in de bloei zijnde olijftuin aan met een indrukwekkende orthodoxe kerk. Op deze plek zou Jezus zijn doodstrijd hebben gevoerd en vervolgens gevangen zijn genomen.

Daarna zijn wij onze weg vervolgd naar Bethesda, de baden waar zieken mensen hoopte op genezing (waaronder de verlamde man). Er waren nog veel baden intact, maar niet meer in gebruik. Het gaf een goede voorstelling van hoe het zou zijn geweest.

Inmiddels begon de zon goed te schijnen op ons bolletje en bereikten wij het begin van de Via Dolorosa, de weg die Jezus heeft afgelegd naar zijn kruisiging. Ondanks alle drukte en winkeltjes was nog veel historie te zien en te voelen. We eindigden op het dak van de grafkerk waar Jezus begraven zou zijn.

Op het dak waren veel culturen bijeen, waaronder veel Ethiopiers. Het was mooi te zien hoe zo veel verschillende culturen bij elkaar kwamen. Helaas was het erg druk wegens de paasvoorbereidingen en hebben wij een andere ingang moeten zoeken om het graf te kunnen bekijken. Eenmaal binnen was de drukte nog groter en de rijen enorm. Wij hebben daarom het kleinere graf bezocht die ons een beeld gaf hoe het zou zijn geweest in onze beleving. Een indrukwekkend kleine ruimte! Ook hebben wij de rots van Golgota mogen aanschouwen. De scheur in deze rots raakten velen onder ons.

Hierna hebben we de drukte wederom getrotseerd om de rots te zien waar het kruis zou hebben gestaan. Het was veel pracht en praal maar vooral een mooi symbool voor de mensen die hiervoor hun vermogen hadden uitgegeven om dit te mogen beleven. Beneden konden zij ook de steen van de zalviging ervaren.

Na al deze aanschouwingen hebben wij in de protestantse kerk een moment van rust genomen en hiermee het contrast ervaren met de kerken die wij hiervoor hebben bezocht.

En nu was het tijd voor lunch! De een genoot van een heerlijke hotdog, de ander van falafel. Een momentje om even bij te komen en voor sommigen om even te shoppen!

Na de lunch hebben wij op de Sionsberg bij de Jersulem Univerity College een lezing gekregen van rabbijn Moshe Silberschein. Hij heeft ons het verschil laten zien in de manier van bijbellezen door Joden. Wij hebben geleerd dat Joden tekstueel de bijbel lezen, leren luisteren naar de Torah en samenwerken met God aan de vrede. Dit gaf voor sommigen onder ons een nieuwe blik op de bijbel.

Vervolgens hebben wij de graftombe van David bezocht waar mannen en vrouwen gescheiden mochten bidden. Ook hebben wij een kijkje genomen in de zaal waar de laatste avondmaal zou hebben plaats gevonden. In deze zaal stond een vergulde olijfboom. Een mooie aanschouwing. We hebben deze plek afgesloten op het dak met een mooi uitzicht op ons startpunt, de Olijfberg. Sommigen hebben zelfs ons klooster ontdekt.

Als groep zijn wij naar onze laatste bezichting gelopen, de klaagmuur. Deze plek was voor velen indrukwekkend! Veel culturen bij elkaar, maar ook veel aanwezige militairen. Niet voor beveiliging, maar om zelf even te bidden. De klaagmuur was ook gescheiden voor mannen en vrouwen. Opvallend was de wijze waarop de vrouwen de klaagmuur verlieten, achteruit lopend met het gezicht naar de muur.

Aan het eind van deze laatste bezichting is de groep opgesplitst om nog even lekker een biertje te nuttigen, ijsje te eten, kaartjes te kopen of iets anders.

Na een lange dag zijn wij terug gekeerd naar ons klooster, met enorm veel indrukken en om verhalen uit te wisselen.

Moe maar voldaan!

1. Judith Mom:
    2 mei 2013
    Lieve mama (en anderen natuurlijk ;) ),
    Wat fijn om jullie zo op afstand een beetje te kunnen volgen. Lijkt me erg indrukwekkend, en ik ben benieuwd naar je verhalen als je thuis komt!
    Liefs, Judith
  2. Harry Niemeijer:
    3 mei 2013
    Dag Bert,
    Ik weet niet of je dit zult lezen, maar ik hoop dat je een onvergetelijke reis meemaakt. 'k Ben heel benieuwd naar al je verhalen straks als je weer thuis bent. Mooie tijd nog!
    grt. je schoonpa
  3. José en Maria:
    4 mei 2013
    Lieve Josefine, wat is het indrukwekkend om dit te lezen, maar vooral om dit van zo dichtbij mee te maken. Wij wensen jou ( en natuurlijk ook de anderen die met je meereizen ) een heel goede tijd toe en we zijn benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent.
    Proficiat met je 65-jarige echtgenoot. Veel liefs, Maria en José.
  4. Josefine:
    4 mei 2013
    Wat heerlijk om jullie reacties te lezen. Ik ben enorm dankbaar voor al deze nieuwe ervaringen, gedachten, gevoelens. Als ik terug ben heb ik veel te delen. In gedachten bij jullie, veel liefs, Josefine
  5. Bea Sonneveld:
    5 mei 2013
    Lieve Josefine
    Wat ontzettend leuk om jullie reiservaring te lezen. Wat lijkt het me bijzonder om een eredienst mee te maken en zo wie zo om daar te zijn! Gefeliciteerd met Rene's verjaardag gisteren (ik ben even persoonlijk bij hem langs gegaan). Lieve groet voor allen. Bea