Reisverslag 6 mei

6 mei 2013

Reisverslag maandag 6 mei 2013

We zijn de dag ruim voor half acht  feestelijk begonnen met het vieren van de verjaardag van Michael die ons deelgenoot maakte van zijn erelidmaatschap van de CMOP, een club waar je als volgzame man toch zeker bij wilt horen...;).

We hebben stilgestaan bij de onrustige situatie in het land in combinatie met ons plan voor vandaag om naar het Noorden te gaan en samen besloten om desondanks ons programma voor deze dag niet te wijzigen. Snel tanden poetsen en de busjes in voor een lange rit naar Galilea. Onder de al warme zon vertrokken we rond kwart voor acht richting Jericho. Na een half uurtje doemde de grens met Jordanie op en kozen we de weg over de afgezette grensstrook die naar een van de plaatsen voerde waar Johannes doopte in de Jordaan. De Jordaan, die hier bestaat uit een bruine stroom van een meter of vier breed, vormt met een rijke begroeiing een schril contrast met de afzetting van het kale en droge grensgebied ernaast ( met waarschuwingsbordjes voor landmijnen en een dreigende uitkijktoren). Een land van tegenstellingen op vele gebieden.

Daarna de  lange weg naar het noorden evenwijdig aan de Jordaan gevolgd met aan beide kanten een prachtig uitzicht op de bergketens! Na Jericho verlieten  we de Westbank  probleemloos via de grenspost. Na een tijdje doemde het meer van Galilea op en hebben we heerlijk gesmuld van een complete picknick ( met dank aan de vrouw van Aart!)  op de hellingen waar Jezus de zaligsprekingen heeft uitgesproken.

Na een mooie overdenking van Herman op deze bijzondere plaats, zijn we verder naar beneden gelopen waar we twee kerken hebben bezocht.

Met hier en daar een zweetdruppeltje ( wel 35 graden...) zijn we weer in de auto gekropen en vervolgens hebben we  een uitgebreide stop gemaakt in Kapernaum. De resten van de synagoge uit Jezus' tijd daar bewonderd en ook de opgravingen van het huis van Petrus. Heel bijzonder dat synagoge en christelijke kerk hier vrijwel naast elkaar hebben gestaan.

We hebben daar  een half uurtje genoten van het prachtige meer en het uitzicht op de omliggende bergen, wat een vervolg kreeg op een oude Egyptische houten Nijlboot waarmee we heerlijk in de wind konden genieten van het meer. De woorden uit de bijbel die we hebben gelezen aan boord, hebben we zo met alle zintuigen ervaren. Met  een vrolijk Israelische volksdans als slot van de tocht, kwamen we helemaal in de sfeer van dit mooie land.

Na een heerlijke maaltijd en een ijsje (zeg maar gerust ijs!) aan het water ter ere van Michael zijn verjaardag, reden we moe en voldaan weer naar onze kloosterzusters waar de meesten van ons net voor middernacht het bed in rolden.